يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
مدیران خودرو که شریک تجاری چری در ایران محسوب می‌شود را می‌توان با توجه به نحوه حرکت و توسعه بازار یک نمونه و یا الگوی توسعه چینی در ایران به شمار آورد.
کد خبر: ۶۶۳۹۲

تیتر20  -  بیش از دو دهه اززمان حضور مدیران خودرو در صنعت خودروسازی ایران می گذرد.در این مدت این شرکت آرام آرام توانسته است جای پای خود را در بازار خودرو سفت کند و اکنون با 3 برند مختلف فعالیت می کند.


در آغاز ورود به بازار از یک سو این برند چندان شناخته شده نبود و از سوی دیگر تحریم ها نبود . مدیران خودرو مجبور بود که برای رقابت با محبوب های آن هنگام بازار، راهکار و شیوه هایی اتخاذ کند تا بتواند سهمی از بازار بگیرد.


اما کسی چینی ها را دوست نداشت و اعتمادی به آنها نبود.چرا که همسایگان این کشور به خصوص کره ای ها ضریب نفوذ بسیار بالایی در ایران داشتند و در عین حال محبوبیت فراوانی هم به دست آورده بودند. در واقع کره ای ها همان نقشی را ایفا کردند که سال های بعد چینی ها عهده دار آن شدند.


با این حال راز ماندگاری و توسعه مدیران خودرو را می توان به دو عامل نسبت داد؛اتخاذ شیوه های فروش متنوع و اقساطی درسال های اولیه فعالیت و دوم گستردگی شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش.


مدیران خودرو شریک تجاری اش چری تقریبا با فاصله ای دو ساله از هم متولد شده اند.اما روزگار و شرایط سیاسی و اقتصادی متفاوت دو کشور،میزان رشد و سرعت حرکت آنها را تحت تاثیر خود قرار داده است.


مدیران خودرو توانسته است در میان خودروسازان غیر دولتی با اختلاف نسبتا زیادی بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص بدهد. این مساله باعث شده است که فاصله آنها با رقبا نیز بیشتر شود.


با این حال ممنوعیت واردات و تحریم را هم می توان یکی از اصلی ترین عوامل و دلایل توسعه وافزایش ضریب نفوذ مدیران خودرو با محصولات چری در ایران دانست.


بر خلاف سایر شرکا،چری به دلیل ساختارشراکتش با مدیران خودرو در ایران ماند.
این مساله به مدیران خودرو کمک کرد که به رغم تمام سختی ها و مشقات موجود تولید را متوقف نکند.


هر چند در مقطعی این شرکت مانند سایر تولید کننده با افت شدید همراه شد. اما درهر صورت چراغ تولید را روشن نگه داشت.
مدیران خودرو نیز برای عبور از دوران سخت تحریم  و دور زدن گلوگاه های به وجود آمده تلاش بسیار زیادی انجام داد.اما این شرکت برگ برنده ای در دست داشت که بسیاری از تولید کنندگان دیگر آن را دراختیار نداشتند؛چری در کنار آنها ماند. 


یعنی در شرایطی که تحریم دست خودروسازان را در پوست گردو گذاشته بود،مدیران خودرو از این بابت نسبت به رقبا برتری داشت.
وضعیت بازار خودرو هم که نسبت به دوران پیش از تحریم رنگ و بوی دیگری پیدا کرده بود.


شرایط موجب شد که این برند مطلوبیت و ارزندگی بیشتری پیدا کند.با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار ، روند افزایشی قیمت ها،تنوع سبد محصولات و اعتمادی که ایجاد شده بود،محصولات مدیران خودرو به عنوان یکی از پرتقاضاترین های بازار توانستند سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص بدهند.


این امر به نوبه خود موجب شد که در این فقره تحریم خود را نشان بدهد.چرا که حجم تقاضا با موجودی انبارها همخوانی نداشت و تاخیر در تحویل ها آغاز شد.البته پیش از آن نیز تحریم وقفه ای در سفارش گذاری ایجاد کرده بود که به نوبه خود در این مساله تاثیرگذار بود.


در هرحال مدیران خودرو توانست از این مرحله هم عبور کند.با بازگشت ثبات و آرامش نسبی مدیران خودرو برنامه جدید خود را نیز آغاز کرد. 


پیشتر این شرکت با دو برند چری و ام وی ام فعالیت می کرد.اما در برنامه توسعه ای جدید فونیکس جای چری را گرفت.در واقع فونیکس از یک جهت بخش جدیدی از بازار را نشانه گرفته بود و از سوی دیگر ماموریت دیگری را عهده دار شده بود.


مدیران خودرو بخش اقتصادی بازار را به ام وی ام محول کرد و رده میانی را به فونیکس سپرد. فونیکس نیز با معرفی محصولات متنوع و برنامه های تبلیغی وسیع در بازار پر نیاز توانست جای خود را بازکند.


در عین حال ذهن مشتریان را با قیمت های جدید مدیران خودرو آشنا کرد.چرا که این شرکت یکی از تولید کنندگانی بود که خودروهای اقتصادی زیادی در سبد محصولات خود داشت.


بنابراین به یکباره نمی توانست به سمت بخش دیگری از بازار با قیمت هایی نسبتا تندتر از محصولات اقتصادی اش حرکت کند. ولی با فونیکس توانست آرام آرام ذهنیت جدیدی را ایجاد کند.


به بیان ساده مدیران خودرو با دو برند ام وی ام و فونیکس بخش بزرگتری از بازار را هدف قرار داده بود. 
در این شرایط و با تحقق اهدافی که مد نظر داشتند،از سرگیری واردات فرصت مناسبی پیش آورد تا آنها برند لوکس خود را نیز خلق و معرفی کنند. درست مانند برنامه ای که شرکت مادر پیش می برد.


در حال حاضر وظیفه فروش خودروهای لوکس مدیران خودرو به برند جدید این شرکت اکستریم سپرده شده است.این بخش جدید محصولاتی لوکس چری را عرضه می کند.محصولاتی که مشابه آن در سایر بازارهای چری نیز به فروش می رود. یعنی آنچه که درایران به مشتری می دهند،تفاوت چندانی با سایر کشورها ندارند.
در واقع می توان مدیران خودرو را یکی از سرآمدان و شرکت های پیشرو بازار در زمینه محصولات به روز با تنوع زیاد به شمار آورد.


با این حال برخی نکات مبهم نیزدر پرونده این شرکت دیده می شود که هنوز به درستی به آنها پاسخ داده نشده است.
از جمله آنها می توان به ابهامات قیمت گذاری برخی محصولات اشاره کرد که در سال گذشته با حاشیه های زیادی همراه شد.

همچنین در برهه ای ، خبر سوءاستفاده نمایندگان از خریداران به گوش می رسید که مدیران خودرو هیچ گاه به صورت رسمی به آن پاسخ نداد.
با این حال مدیران خودرو توانسته است در این سال ها سهم زیادی در توسعه محصول،افزایش تولید و عرضه داشته باشد.


این اتفاق میزان رقابت میان دو قطب بزرگ دیگر بخش خصوصی را بیشترکرده است که می تواند در نهایت به نفع مصرف کننده باشد، البته اگر برخی سوءاستفاده ها از وضعیت بازار اجازه بدهد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز